Hvem er vi

Om Fonden Fællesskolen

Formålet med Fonden Fællesskolen i Mern

Alle børn har ret til et godt og udviklende skoleliv som fundament for et godt voksenliv med sociale fællesskaber, familie, arbejde, fritidsliv og deltagelse i samfundet i øvrigt.

Vi underviser dem, folkeskolen ikke kan rumme

Nogle børn og unge falder af den en ene eller den anden grund igennem i folkeskolen, og nogle kan heller ikke rummes i folkeskolens specialklasser.

Formålet med Fonden Fællesskolen er at give disse elever et skoletilbud – der møder dem lige dér, hvor de befinder sig personligt, socialt og fagligt – og med det sigte, at de kan vende tilbage til folkeskolen. Bliver de ikke i stand til dette, kan de fortsætte på Fonden Fællesskolen og tage deres 9. eller 10. klasses afgangsprøve hos os, så de kan søge optagelse på en ordinær ungdomsuddannelse.

IMG 20210623 111956
IMG 20210623 110506

Vi udvikler skolen og vores egne kompetencer

Det skoletilbud, vi tilbyder vores elever, indeholder både undervisning og behandling, og derved bliver eleverne i stand til at (gen-)finde lysten til læring. Vores mål er derfor til stadighed at udvikle skolen og vore egne kompetencer, så vi vedbliver med at være det højt specialiserede tilbud, som eleverne har brug for i deres læringsmæssige, faglige og sociale udvikling.

Vi er en attraktiv samarbejdspart for kommuner på Sydsjælland

Fonden Fællesskolen ønsker til stadighed at være en attraktiv samarbejdspartner for de kommuner, der vælger at benytte vores skoletilbud.

Vi mener, at et højt specialiseret dagbehandlingstilbud som Fællesskolen, er en vigtig del i den vifte af undervisningstilbud, som kommunerne skal have mulighed for at trække på.

Stærke værdier

Fællesskolens værdier

Nysgerrighed skaber vækst, og spørgsmål som hvorfor, hvordan, hvilket, hvornår og hvem er udtryk for nysgerrighed og katalysator for læring, og er en af vores vigtigste grundsten i læringsprocesser. Det gælder både i en faglig kontekst, og ikke mindst hos lærere og pædagoger, da vi er nysgerrige på, hvem vore elever er som mennesker og hvad der får dem hver især til at trives og lære nyt. Nysgerrighed er fundamentalt for en optimal personlig, social og faglig udvikling.

Nysgerrighed

For at være tryg, der hvor man er kræves der blandt andet en følelse af at høre til, og at kunne mærke at andre vil én. Dette følger hånd i hånd med at have lyst, vilje og forudsætninger for at ville andre, og er fundamentalt for den gode sociale udvikling samt kan bane vejen for en succesrig overgang til videre uddannelse og arbejdsmarked. Fællesskolen prioriterer tid til nærvær. De mange små nærværende samtaler, der baner vejen for at kunne befinde sig godt i sin klasse og i frikvartererne, er med til at skabe en identitet som skoleelev og kommende borger.

Nærvær

Faglig viden og evnen til at bruge den viden i livet er en grundsten for at træffe gode valg og kunne leve et tilfredsstillende voksenliv. Fællesskolen tror på, at alle kan opnå en faglig vækst og at den vækst er vigtig både i forhold til videre uddannelse og eget selvværd og identitet. Fællesskolen stræber efter, at alle vores elever oplever, at de har kapacitet til at lære hele livet, og at den kapacitet kan åbne de døre, der er vigtige for dem.

Faglighed