Nyhedsbrev – november 2021

29 november, 2021

En god skolestart

Efter en dejlig lang sommerferie var det skønt at åbne dørene til det nye skoleår. Alle var glade for at se hinanden igen, og nye elever blev hurtigt integreret i vores dagligdag. I det gode vejr kom både multibane og mountainbikes hurtigt i brug igen. Den faglige indsats var mærkbar fra første dag, nu hvor eleverne var bevidste og glade for at være rykket op til nyt klassetrin.

De første måneder af skoleåret har også været præget af mulighed for at atter at komme ud i verden. Blandt andet har det ført til en biograftur for hold 2. og 3. i samarbejdet med Biografen i skolen. Det var en succes og filmen blev godt modtaget af alle. Hold 1 drog ud i naturen på fisketur – til stor glæde for både elever og biologilærer, da dagens fangst kunne bruges til undervisning.

Skoletur i samarbejdets og fællesskabets ånd

I august gik lærerne i gang med at planlægge en lejrskoletur. Endelig kan vi for alvor gå, hvor vi vil og besøge de steder, vi mener er relevante for vores elever. Basen blev et kæmpe sommerhus i Marielyst med god plads til allendt basen i Marielyst, et kæmpe sommerhus blev lejet med plads til alle.

Der var fart på fra første øjeblik! Programmet startede med klatring i en stor indendørshal i Næstved efterfulgt af samarbejdsøvelser og –lege. Succesfuldt selv om vi ikke kunne samarbejde med vejret.: den planlagte kanotur blev skyllet væk af regn. Plan B trådte i kraft – bowling – og igen med samarbejdet som udgangspunkt med positive holdindsatser i kampen om at vinde.

Efter en hyggelig aften i sommerhuset drog alle næste dag til Knuthenborg. Til trods for elevernes gode opbakning til lejrskolens motto om et stærkt samarbejde, nægtede vejret stadig at bakke op. Mens vi fik en særlig tilrettelagt rundtur og blandt andet hørte om Rambolines flugt, stod regnen ned i kaskader. Heldigvis kom der en smule tørvejr, så vi kunne besøge det nye tigeranlæg, hvor tigerne gerne ville samarbejde og kom helt op til hegnet, så vi kunne få et vidunderligt indtryk af, hvor store og mægtige, de er.

Efter opvarmning indendørs med velsmagende burgere valgte vi at overgive os til vejrguderne, så vores sidste undervisning kunne foregå indendørs i Knuthenborgs orangeri – smukke rammer for at undersøge lårben fra elefant og næsehorn, kranium med store kæber fra en tiger og hud fra giraf. Lidt våde, men dejlig mæt af gode oplevelser, tog vi tilbage til sommerhuset. Efter lidt afslapning og tøjskift gik alle videre til Nykøbing F., hvor alle spiste så meget, de kunne på kinesisk restaurant. Hele vejen rundt blev der sagt tak for nogle gode dages undervisning, oplevelser og samarbejde inden sidste nat i sommerhuset.

Turen sluttede fredag morgen med oprydning og stor lyst til at komme hjem og sove!

Halloween

Sidste fredag i oktober dækkede vi traditionen tro op til Halloween. Alle elever fik lejlighed til at skære uhyggelige grimasser i græskar, og huset var pyntet med alt det gyselige, vi kunne finde, ligesom der var gyselig mad på menuen denne dag i spøgelsers og hygges tegn.

Terminsprøver

Det faglige arbejde har dog ikke været skubbet til side selv om, vi har haft oplevelsesrige ture og solid råhygge. Eleverne i 8., 9. og 10. klasse skal i undervisningen få viden og erfaring med den form, prøver afholdes på ved at gennemføre terminsprøver. 10.klasse har holdt deres terminsprøver her på skolen, mens 9. klasse har holdt deres på den nærlæggende folkeskole i det lokale, de vil komme til at bruge til afgangsprøverne i maj 2022. I uge 47 er det 8. kl. tur for at dyppe tæerne i prøvernes verden.

Om lidt bliver det jul – og vi vil derfor benytte lejligheden til at ønske alle vores elever, deres familie og vores samarbejdspartner en god jul og et godt nytår!