Nyhedsbrev – marts 2023

28 marts, 2023

Flittighed og kreativitet i de mørke måneder.

Vinteren har været lang og frugtbar i de mørke måneder, vores afgangselever har knoklet, for at komme igennem pensummet, så godt de kunne. Når den første prøve, som afholdes den 2. maj, går de til prøven velviden om, at de har gjort deres allerbedste, for at være forberedt. Hertil skal det også nævnes, at vores 8. kl. også er, for første gang, afgangselever, da de har valgt madkundskab som deres obligatoriske valgfagsprøve. Vi ønsker alle vores 8. 9. og 10. elever held og lykke, med prøverne i den kommende periode.

Vores yngre elever er også godt i gang med faglige indsatser, og får nogle er det blevet til omfattende og imponerende kreative indsatser, både i faget Krea og igennem vores projekt og emneuge. Vi er imponeret over deres indsatser, der var inspirerende, udholdende og drevet af lyst til at lave et solidt stykke arbejde.

Projektugen

At arbejde projektorienteret kan være befriende, men det kan også være at træde på usikker grund.
Hvad skal jeg gøre?
Hvordan kan jeg gøre det?
Hvad forventes der?
Alle disse og mange andre spørgsmål har fløjet igennem skolen i uge 12. Som ugen gik, har projekterne for vores 8. og 9. klasser, og emne arbejdet for vores 6. og 7. klasser, stille og rolig formet sig. Til sidst skal det også nævnes at vores 10. klasse eleve har skabt en meget vellykket OSO (obligatoriske selvvalgt opgave) om en tømrers uddannelse og daglig arbejde.

Med GRÆNSER som overordnet tema fik vi at se, vores elever gribbe muligheden for at arbejder med det, der giver mening for dem; for nogle elever har det betydet personlige grænser, for andre en undersøgelse af hvem der sætter grænser på sociale medier, og for nogle har det været de fysiske grænser imellem lande og dennes betydning både i dag og historisk. Projekterne blev fremlagt, og alle havde en god læring, indsigt i problemformulering og ikke mindst erfaret arbejdsprocessen, med at skabe noget fra bund til præsentation – en pragtfuld uge 😊.

Bevægelse i skolen

Tradition tro har vi i sen vinteren haft vores svømmetilbud, for alle de elever der har lyst, har deltaget i svømning i Stegesvømmehal hver tirsdag igennem marts måned. Alle der deltager i svømning har haft en sjove og lærerige oplevelse. Efter påske begynder mountainbike-tilbud igen, hvor alle vores elever får mountainbike på skema, og kan igen i forårets gode vejr komme ud i naturen. Mange har spurgt, hvornår begynder vi med mountainbikes igen? Svaret er den 11. april!

Sommeren er rundt om hjørnet.

Tiden flyver forbi. Efter påskeferien er vi i forårs og tidlige sommerens tegn, med de på forhånd nævnte prøver, udendørs aktiviteter og forhåbentlige undervisning ud i solskin, som sommeren stille og rolig nærmer sig.

Husk vores sidste skoledag for skoleåret 2022-23 er fredag den 23. juni, hvor vi tradition tro holder dimission for vores afgangselever med brunch, taler og højtidelighed for alle vores eleverne, dimitterendes gæster og alle skolens dedikeret medarbejdere.

Vi glæder os til sommerens semester.

De seneste