Nyhedsbrev – maj 2022

11 maj, 2022

Foråret er her
Vinteren ligger nu bag os – og det har været en produktiv vinter med flittige elever. Der har været projektarbejde i uge 9, hvor de yngste elever har lavet emnearbejde, 8. klasserne har øvet sig på projektarbejde, 9.klasses eleverne har lavet deres obligatoriske projektopgave og 10. Klasse har lavet OSO (Obligatorisk Selvvalgt Opgave)

Skolens elever har deltaget i de Nationale Test, hvor både obligatoriske og frivillige tests er blevet afviklet. 9. klasses elever har været optaget af de sidste forberedelser inden de skriftlige afgangsprøver med start 2. maj. I skrivende stund sidder vores 9. kl. i prøvelokalet på Kulsbjerg skole, hvor Fonden Fællesskolens elever afvikler afgangsprøverne på lige fod med alle andre 9. kl. elever i Danmark.  Vi krydser fingre for, at de får god vind i arbejdet og de karakterer, de håber på.

Erhvervspraktik
Et par af vores elever har også været ud i erhvervslivet i praktik. Det har været en kæmpe succes, hvor elever har fået mulighed for at afprøve at arbejde i butikker på lige fod med de ansatte. Som landet er åbnet mere og mere op efter Corona, har det givet os flere muligheder for igen at lade vores ældste elever udforske erhvervslivet.

Krig i Europa
Den triste situation i Ukraine med mange på flugt – lige som mange andre steder i verden – har været i alles bevidsthed her på Fællesskolen. Faktisk så meget, at eleverne har knoklet i en motionsstafet, hvor eleverne kunne optjene penge til flygtninge. Eleverne fik mulighed for at løbe, cykle, svømme eller gå, og for hver afsluttet aktivitet og distance blev der optjent penge til flygtninge. Vi satte et mål for indsamlingen på 10.000 kr. i en periode på 14 dage op til Påske. Vi nåede målet og lidt til. I alt 10.800 kr. Fik vi indsamlet. Eleverne kunne vælge, om de vil donere deres indsats til Røde Kors eller til Dansk Flygtningehjælp.

Vi kan kun sige, at vi er pærestolte af den indsats, eleverne lavede – og alle deltog.

Ud af huset
Nu hvor Corona efterhånden ligger bag os, har vi igen fået mulighed for at komme ud og oplev kulturen og forskellige aktiviteter. Fællesskolen har blandt andet været til teater på Krummebækgaard, hvor alle nød en meget veltilrettelagt forestilling. I slutningen af vinteren blev det også til en periode med mulighed for svømmeundervisning i svømmehallen i Stege. De elever, der ikke har været optaget af afgangsprøver, har været på tur til zoologisk have i Nykøbing F., hvor især aberne var aktive og underholdende. Vi glæder os til at være endnu mere udendørs, som sommeren nærmer sig med fisketure, mountainbikes og orienteringsløb i vores nærområde.

De seneste