Nyhedsbrev juni 2021

17 juni, 2021

mountainbike 1280x640 1

Afgangsprøver, solskin og sport

Nu er skoleåret 2020-21 tæt på at være forbi! Vi kan med varme og glæde se tilbage på de mange gode stunder, vi har haft gennem året og siden vores sidste nyhedsbrev i foråret.

Mountainbikes

Da foråret meldte sin ankomst, investerede Fællesskolen til elevernes store glæde i 7 gode mountainbikes.  Elever og lærere har allerede besøgt den nærliggende mountainbikebane i Kulsbjerg, hvor både store og små kan udvikle balance, udholdenhed og de samarbejdsstrategier, der skal til for at klare banen. Ligeledes er det blevet til små ture i nabolaget, og cyklerne er et absolut hit blandt eleverne. Samtidig fik vi et flot nyt cykelskur, så der er styr på såvel cykler som hjelme og andet udstyr.

Køkkenhave og frugtplantage

Oplevelsen af, hvor maden kommer fra og glæden ved at se noget spire og gro, er vigtig viden – så vigtigt, at vi har valgt at begynde at eksperimentere med at dyrke grønsager i vores nye køkkenhave. Køkkenhaven er anlagt af elever og lærere i fællesskab, og eleverne har gravet og forberedt jorden, plantet kartofler og sået gulerødder. Naturligvis er det også eleverne, der er med til at vande, hyppe kartofler og holde ukrudtet væk.

De mange udendørs projekter har betydet, at vi har fældet en del træer. Disse har vi naturligvis ønsket at erstatte, og her er valget faldet på frugttræer. I skrivende stund står de dejligste nyplantede æble- og pæretræer ude foran i vores have, og vi glæder os allerede nu til at kunne bruge af egen høst fra både frugttræer og køkkenhave i vores madkundskabstimer.

kartofler 300x225 1
gravning 300x225 1

Afgangsprøver, national trivselsmåling og de nationale tests

Vores 9. og 10. Kl. har knoklet og holdt ud. De startede med skriftlige afgangsprøver i begyndelsen af maj, og her midt i juni er de sidste mundtlige prøver netop afsluttet. Karaktererne spænder vidt, og også 12-taller er kommet i hus til nogle af de hårdtarbejdende elever.

I løbet af maj og juni er der også gennemført den nationale trivselsmåling, hvor Fællesskolen har opnået en svarprocent på 92%. Vi glæder os til at se resultatet, som foreligger ved udgangen af juni.

For første gang i Fællesskolens historie har skolens elever deltaget i de nationale tests. De elever, der ikke skulle til afgangsprøver deltog – og det var ikke let: 3 timers fokus og benhårdt arbejde. Også her venter vi nu spændt på, at Undervisningsministeriet frigør resultaterne, så lærere og elever kan tage afsæt heri, når vi skal samarbejde om næste års læringsmål.

Udvikling og forskønnelse

I efteråret 2020 tog vi vores nye afdeling med klasselokale og skolekøkken i brug, og vi glædes stadig over, de nye muligheder, det har givet os. I 2021 har der været fokus på fornyelse og forskønnelse af vores ”gamle” bygning. Indtil videre har bygningen gennemgået en totaludvendig renovering, hvor den nu står med et flot ny sort tag og hvide mure, og ser meget imødekommende ud. Hen over sommerferien kommer turen til det indvendige, hvor alle lokaler males, ekstra opbevaringsrum færdiggøres og et nyt skriverum etableres.

Farvel og på gensyn

Traditionen tro slutter skoleåret med dimission, som afholdes d. 25. juni. Her spiser vi brunch, holder taler, udleverer afgangsbeviser, roser og til sidst siger det varmeste farvel til de elever, der er nu klar til det næste skridt i deres uddannelse. Vi ønsker dem god vind fremover – de vil blive savnet her på Fællesskolen.

Til de elever, der ikke dimitterer ønsker vi den bedste sommerferie, og vi glæder os rigtig meget til at ses igen den 9. august.

God sommer til alle!

Fællesskolen