Nyhedsbrev – December 2023

11 december, 2023

Et skønt efterår præget af gode gerninger, faglig indsats, sne og højtider.

Fra os til Dem

Vi på Fællesskolen blev lige som mange andre berørt af de svære begivenheder, der foregår lige nu i Palæstina. Derfor sagde samtlige elever ja til, at vi også skulle hjælpe, da lærerne foreslog, at vi kunne samle penge ind til de mange børn og familier, der er på flugt dernede.

Eleverne har fra den 10. november til den 1. december gået rundt om en sø i Nyråd i solskin, frostvejr, regn og slud. Hver runde er 1,3 km lang, og skolen har for hver runde doneret 50 kr. til flygtningene. Det har betydet, at vores skønne elever har gået i alt 190 runder svarende til 247 km, eller 247.000 meter eller ca. 350.000 skridt. Vi har med stolthed sendt 9.800 kr. afsted til Folkekirkens Nødhjælp som hjælp til dem, der er på flugt i Palæstina.

Prøver og flere prøver

Ja, det lyder hårdt, men det kan også være godt. Alle vores elever, der skulle tage den Nationale Overgangstest i læsning/afkodning, tekst- og sprogforståelse samt matematik, er kommet godt igennem. De var lettede og stolte, da det var overstået. Vores 9. og 10. kl. elever har i midten af november aflagt deres terminsprøver i de skriftlige fag. Det var nogle hårde dage med mange opgaver. Trods presset kom alle elever igennem det, en erfaring rigere og med lysten til fortsat at fokusere på deres prøver i maj/juni 2024.

Sneen er kommet tidligt

Allerede i slutningen af november lagde der sig en hvid dyne af sne over de sydsjællandske marker – og vores have!!

Eleverne har leget med sne, bygget snemænd og kastet – og kastet og kastet. Det har været gode tider for dem, der kan lide sne og knap så sjovt for os, der fortrækker en tør og varm tilværelse. I skrivende stund er sneen på vej væk. Vi tror, at de fleste af eleverne allerede nu glæder sig til det næste snefald.

jule 1

Højtider og sjov

Traditionen tro har vi afholdt vores årlige halloweenfest med græskar, uhyggelig mad og meget uhyggelige film. Alle elever skar deres eget græskar med både uhyggelige og kunstneriske udtryk. En sjov og uhyggelig dag for alle.

Nu har vi julen foran os. Alle klasserum er pyntet op af eleverne, og klassens juletræer står klar til beundring af alle. Eleverne glæder sig allerede nu til julesjov den 20. december, hvor vi hygger os med julelege, inden de kl. 12:00 tager afsted på deres juleferie. Vi mødes igen den 4. januar.

Vi fra Fællesskolen ønsker alle vores elever, deres familier og vores samarbejdspartnere en rigtig god jul og et godt Nytår.

juletræ