Nyhedsbrev – december 2022

12 december, 2022

Et travlt og flittigt efterår!

Efteråret har været en travl tid for alle vores elever, og skolens aktiviteter har været på et niveau, hvor samtlige medarbejdere har lyst til at prale med de mange vellykkede aktiviteter.

Vores 9. klasse har deltaget i terminsprøver i starten af december. Prøverne afvikledes (som også de kommende afgangsprøver) på en nærliggende folkeskole, og alle 9. kl. elever formåede at deltage og opleve, hvordan en ægte prøvesituation er.

Vores 7. og 8. klasse elever har også været aktiv på prøveområdet. Skolen har gennemført de obligatoriske nationale tests i dansk og matematik. Lige som deres ældre skolekammerater har de også taget prøverne alvorligt og gjort det bedste, de kan. Vi er stolte af elevernes indstilling og vilje.

Medarbejderne har haft travlt med kompetenceudvikling om bl.a. skriftlighed for ordblinde og læsning med systemet Alkalær. Desuden er der gennemført et internt uddannelsesforløb for alle ansatte om mentalisering og med særligt fokus på ADHD på afslutningsdagen. Viden er vigtig for os alle.

Og sidst men ikke mindst – travlhed har mange betydninger, og nogle af vores elever har også været flittige med at skrue stole sammen. Alle stolene er i brug som bevis på det gode håndværk, der er udført.

Ud i verden

Ud over prøverne har 9. kl. eleverne været på brobygning til ungdomsuddannelserne.
Alle har mødt deres UU-vejleder og modtaget vejledning om fremtidigt uddannelsesvalg.
Sammen med UU-vejlederen har de tilmeldt sig til brobygningsforløb, hvor de har deltaget i et 2-dages besøg på en ungdomsuddannelsesinstitution sammen med 9.kl. elever fra andre skoler, og dermed få en smagsprøve på deres drømmeuddannelse.

I år har vi haft elever til brobygning på uddannelser indenfor landbrug, frisør, SOSU, fødevarer samt kontor og handel.
Alle elever har fortalt positivt om deres oplevelser, som ud over at være stor, også har givet indsigt i og inspiration til den undersøgende afklaringsproces, de står overfor med hensyn til, hvad de vil, når grundskolen er forbi.

Vores 8. kl. er også så småt kommet i gang med UU-vejledning, og både vores 8. og 9. kl. skal efter juleferien deltage i erhvervspraktik.

Bevægelse

Trods de korte dage, blæsende og regnfuldt vejr bruger vi fortsat mange muligheder for at bevæge os i skoletiden.
Eleverne har naturligvis stadigt idræt hver uge, og de bruger vores multibane i al slags vejr, og nu har vi tilmed flyttet vores bordtennisbord indendørs i et af klasselokalerne.
I frikvartererne har alle mulighed for at spille bordtennis og dét gør de flittigt.
Til januar vil vi afholde en stor bordtennisturnering. Alle eleverne ved det og alle træner.
Hvem mon løber af med sejrer og en stor guldmedalje?

Højtider

Det er efterhånden en fast tradition, at skolen holder Halloween-hygge. Også i år afviklede vi Halloween i fællesskab på skolen med stor succes. Vi startede med at lave de flotteste græskarudskæringer, dernæst blev der kreeret uhyggelige malerier og pynt, og til sidste kunne vi nyde gys og gru på film.

Og nu står julen for døren, og ja, vi glæder os alle sammen til ferie, familiesamvær, god mad og hygge.
Fællesskolen har traditionen tro startet julemåneden med god stemning.
D. 30. november samledes alle elever rundt om bordene og lavede juleklip, pyntede juletræ til egne klasser, malede julebilleder og lavede små julegaver.
Og så blev der produceret en laaaaaang guirlande, som sammen med andet juleklip nu hænger rundt om på skolen og giver liv og julestemning. I løbet af dagen blev hyggen suppleret med julesmåkager, varm kakao, julefilm og en masse af godt humør.

Alle Fællesskolens medarbejdere ønsker alle vores forældre, samarbejdspartnere og ikke mindst vores elever en rigtig dejlig jul og et glædelig nyt år.

Vi glæder os til at være sammen igen i 2023.