Fællesskolen og COVID-19

27 marts, 2020

white virus floating

Pressemeddelelsen fra mandag den 23.marts 2020 – Vedrørende Covid-19

Landets statsminister, Mette Fredriksen, meddelte i gårsdagens pressemeddelelse, mandag den 23.marts, – at nedlukningen af Danmark fortsætter indtil mandag den 13.april, nærmere bestemt 2.påskedag. Som en konsekvens af dette, skal skolerne landet over være lukket ned for yderligere to uger.

Fællesskolens fjernundervisning fortsættes

Fællesskolens elever er som følge deraf, ramt af skolelukning grundet denne covid-19. Denne nye situation har medført, at vi allerede fra torsdag den 12.marts, påbegyndte planlægningen af fjernundervisning, som gik i luften allerede mandag den 16.marts klokken 8.45.

Samtlige personaler, både i huse, projekter og på Fællesskolen, gør alt, hvad der er muligt, netop for at sørge for, at eleverne fortsat kan følge deres pensum, og derved vejlede og opmuntre alle elever, så de bliver klar til at afvikle deres afgangsprøver eller det næste faglige udviklingstrin.

Fjernundervisning fungerer via Office365

Fællesskolen havde, allerede mandag den 2.marts, et kursus for eleverne i Office 365, hvor de lærte at håndtere denne online undervisningsmulighed. Dette var et godt valg, som i dag gør det muligt, at alle elever i alle fag kan tilgå undervisningsmateriale hjemmefra.

Fællesskolen har sørget for, at alle elever har en PC til rådighed samt et login til Office 365. Her får de adgang til alt det undervisningsmateriale, som skolens faglærere har forberedt og sender til eleverne.

Kommunikationen styrkes

Lærerne underviser, vejleder og svarer dagligt på spørgsmål, både via mail og telefonisk kontakt. Jævnligt ringes huse og projekter op, og der er en kontinuerlig og motiverende dialog imellem Fællesskolen og eleverne.

Samtlige pædagoger er klar til at hjælpe med udprint, gode råd og opmuntring. Når en elev er færdig med en opgave, hjælper pædagogen eleven med at sende besvarelsen retur til faglæreren. Pædagogerne er i denne sammenhæng et yderst vigtigt led i processen. Stor tak til dem.

Intet nyt – uden udfordringer

Processen har ikke været uden udfordringer, både hvad angår elevernes Uni login samt en overbelastning af undervisningsportaler. Men vores elever er seje, og sammen forsøger både lærerne og pædagogerne at gøre sit yderste, – under disse Cocid-19 omstændigheder.

Sjov konkurrence giver ekstra motivation

Som en ekstraordinær motiverende faktor, har Fællesskolen valgt at sætte gavekort på højkant. Det er ganske simpelt for eleverne at opnå. Laver eleverne deres opgaver og sender retur til skolen, tildeles de point, som de kan veksle til gavekort. Denne uges gavekort går til Matas.

Fagligheden fortsætter

Trods alvoren i denne tid, må vi have tillid til at alt bliver godt og normalt igen. Vi vil fra Fællesskolens side forsøge at gøre vores bedste, så alle elever kommer så godt igennem denne anderledes periode, og hvor muligheden for videreudvikling af fagligheden fortsætter, samt at forberede eleverne til folkeskolens afgangsprøve 2019/20

Samtidig er det skolens ønske, at vores elever vil opleve en skærpet forståelse for undervisningsfællesskaber, det sociale liv og samarbejde, når vi kommer ud på den anden side af Covid-19.

Yderligere spørgsmål

Netop samarbejde og kommunikation er vigtige elementer, og har du som forældre /pårørende spørgsmål, er du/I altid velkommen til at kontakte mig, hvis der er spørgsmål der vedrører skolen.

Jackie Cameron-Mathiassen
Konstitueret Skoleleder