Da han startede på Fonden Fællesskolen som 16-årig, havde han ikke gået i skole i flere år. Mens han stadig boede hjemme, lå han mest i sin seng og var på computeren eller telefonen – eller også sov han. Senere kom han på opholdssted og det blev besluttet, at han skulle besøge skolen og se, om det var noget for ham.
– Besøgene varede et par timer hver gang. Men jeg ville gerne være blevet sammen med de andre hele dagen, siger han.
Han er stædig. Så hvis han har besluttet sig til, at han ikke vil lære noget, så er der ingen, der kan få ham til at høre efter og lave noget i timerne. Men det går alligevel bedre på Fonden Fællesskolen end på hans gamle skole. Der er fx ikke så mange elever i klassen, og lærerne har mere tid til hver enkelt elev, og der er også indlagt nogle pauser.
– Her har de rigtigt meget tid til folk, fordi vi ikke er så mange. De er også lidt mere uddannede til os forskellige elever, for vi har brug for lidt mere opmærksomhed, og det synes jeg, de klarer meget godt. De taler også med mig om, hvad min diagnose betyder, siger han.
Han har fået genopfrisket en del dansk og matematik, som han ellers havde glemt, hvilket han er taknemmelig for. Så meget, at det gik ’ok’ i nogle af fagene, da han gik op til 9. klasses afgangsprøve – han håber at bestå resten til sommer, så han kan komme på teknisk skole, tjenerlinjen, efter sommerferien.
– Skolen har hjulpet mig til at finde ud af, hvilken uddannelse, jeg skal tage, det havde jeg svært ved inden. De har genstartet min vej videre i livet. En af pædagogerne syntes, jeg skulle give tjeneruddannelsen et skud. Jeg har været i praktik på en café, det blev jeg rigtigt glad for. Det var dejligt at se folk smile, når man kom med mad til dem, siger han og tilføjer, at han også er rigtigt glad for, at skolen har støttet ham i at få taget et kørekort. Heppet på ham og hjulpet ham, når han har taget tests i teorien på nettet.
Der er også ting, han ikke er så glad for på skolen. At man ikke må have sin egen mad og sodavand med, for eksempel. Han ville også gerne noget mere ud og bevæge sig i timerne – og så synes han godt nok, at nogle af eleverne larmer, det skulle han lige vænne sig til.